ISDN ile ilgili Sıkça Sorulan Sorular

1) ISDN Nedir ?

Integrated Services Digital Network (Tümleşik Hizmetler Sayısal Şebekesi) sözcüklerinin başharflerinden oluşan ISDN; ses, görüntü, veri gibi her türlü bilginin sayısal bir ortamda birleştirilip aynı hat üzerinden iletilmesinin sağlandığı bir haberleşme ağıdır. İletim kalitesi normal telefon hattından daha yüksektir. ISDN hata oranı düşük, güvenli ve sınırsız bir haberleşme sağlar.

2) Euro-ISDN nedir?

Avrupa Topluluğu ülkelerinin kurduğu ve Türkiye'nin de üye olduğu Avrupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsü (ETSI), üye ülkelerin ortak kullanımı için standartları Euro-ISDN adıyla belirlemiştir. Euro-ISDN Avrupa'daki birçok iletişim uygulaması için evrensel ve standart bir çözüm haline gelmiştir. Bu standartlara göre hizmet veren ISDN de Euro-ISDN olarak isimlendirilmektedir.

3) ISDN abonesi olmanın avantajları nelerdir?

Eğer işyerinizde veya evinizde bilgisayarınız, faksınız, telefonunuz varsa ve bunların hepsini aynı hat üzerinden kullanmak istiyorsanız ISDN abonesi olmanız gerekmektedir. Ayrıca ISDN sayesinde görüntülü telefon, arayan numarayı görme, görüşmenizin süresini ve kontör sayısını öğrenme, video konferans (aynı anda en az 3 kişiyle) ve benzeri özelliklerden yararlanabilir, internete hızlı bir şekilde bağlanabilirsiniz.

4) ISDN abonesi olabilmek için başvurular nereye, nasıl yapılır?

İlgili Telekom Müdürlüğüne başvurularak abonelik formu doldurulur.

5) ISDN hattına kaç terminal cihazı bağlanabilir? Aynı anda kaç cihazı kullanabilirim?

ISDN hattına 8 adet terminal cihazı bağlanabilir ancak aynı anda ikisi kullanılabilir. Görüntülü telefon olursa tek olarak kullanılır.

6) ISDN için özel bir kablo kullanılması gerekiyor mu ?

ISDN BA için standart telefonlar için kullanılan bakır hatlar kullanılır. ISDN PRA genellikle fiber optik kablo üzerinden sağlanır.

7) ISDN abonesi olunduğunda mevcut telefon hattının iptal edilmesi gerekecek mi ?

ISDN kullanıcıları normal telefon hatlarına ihtiyaç duyuyorlarsa iptal ettirmelerine gerek yoktur. ISDN ve normal telefonlarını isterlerse farklı iki hattan kullanabilir ya da iptal ettirebilirler.

8) ISDN abonesi olunduğunda ek olarak başka bir cihaz alınması gerekiyor mu?

Evet. Eğer ISDN hattına ISDN uyumlu terminaller (telefon makinası, faks, bilgisayar v.b.) bağlayacaksanız yalnızca NT (Network Terminatörü) arabirim cihazı almanız yeterlidir. Eğer klasik terminalleri kullanacaksanız ayrıca bir de TA (Terminal Adaptörü) almanız gerekmektedir. NT cihazının Euro ISDN uyumlu olması gerekir.

9) Aboneler ISDN terminal ve ilave cihazları nereden temin edecekler?

ISDN kullanıcıları ISDN Terminal, NT, TA vb. cihazları Türk Telekom onaylı olmak şartı ile piyasadan temin edeceklerdir.

10) Kullanılan normal telefon makinası ISDN abonesi olunduğunda ISDN hatlarında da kullanılabilir mi?

Evet, ama piyasadan bir TA (Terminal Adaptörü) ve NT (Network Terminatörü) almanız gerekmektedir. Terminal Adaptörü sayesinde, ISDN terminali olmayan cihazların ISDN'e uyumu sağlanır.

11) ISDN üzerinden video konferans yapılabilir mi?

Santral tipine göre değişmekle birlikte, genellikle aynı anda 3 ilâ 6 kişinin video konferans yapması mümkündür.

12) ISDN ücretlendirilmesi nasıldır?

ISDN hizmetinde bağlantı ücreti, aylık ücret normal telefon kontör atış periyoduna göre haberleşme ücreti alınır. Veri iletişiminde ise tarifesine göre ücret alınır.

13) ISDN abonesi olunduğunda 822'li hatlarda bir değişiklik olacak mı?

ISDN hattı ile 822 'li hatların doğrudan bir ilişkisi bulunmamaktadır. Internete 822 dialup ile erişmede, kullanılan modemlerden dolayı hız sınırlaması mevcuttur. Ancak ISDN'de bu hız problemi ortadan kalktığı ve kaliteli servis alındığı için ISDN'e geçiş tavsiye edilmektedir.

14) ISDN'de hangi standart ve bant kullanılacaktır?

ISDN standardı Euro-ISDN'dir. İlk etapta Darband ISDN (2Mbps) hizmeti verilecektir.

15) Kullanıcılar ISDN şebekesine nasıl erişir?

ISDN hizmeti PA ve BA olmak üzere iki şekilde sunulmaktadır.

a) ISDN BA (Basic Access-Temel Erişim): Her biri 64 Kbps'lik 2 adet B (bilgi) kanalı ve 16 Kbps'lik bir adet D (işaretleşme) kanalı içermektedir.

b) ISDN PA (Primary Access-Çoklu Erişim): Her biri 64 Kbps'lik 30 adet B kanalı ve 64 Kbps'lik bir adet D kanalı içermektedir.

16) Sizin için ISDN BA’mı yoksa ISDN PA aboneliği mi uygun olur?

Dosya transferi, LAN bağlantıları, görüntü haberleşmesi, PC haberleşmesi, Internet servis sağlayıcıları ve büyük şirketler için ISDN PA aboneliği; daha küçük şirketler ve ev aboneleri için ISDN BA aboneliği uygundur.

17) ISDN hızları ne olacaktır?

ISDN BA : 2 x 64 Kbps = 128 Kbps

ISDN PA : 30 x 64 Kbps = 2 Mbps

18) PSTN modemlerinde kullanılan hızla ISDN hızı arasında fark var mıdır?

Normal telefon hattında V.34 modemleri kullanıldığında hız 28.8 Kbps olur. Ama aynı hattı ISDN olarak kullandığınızda hızınız 4 kat (128 Kbps) artar. 14.4 Kbps (V.32 bis) modem ile kıyasladığınızda hızınız yaklaşık 10 kat artmış olur.

19) ISDN kanalları nasıl ve hangi amaç için kullanılacaktır?

ISDN BA ve ISDN PA servisine baktığımızda B kanalları data veya ses için; D kanalı işaretleşme veya X.25 paket şebekesi için kullanılır. (Örneğin, D kanalları telemetri sinyalleri gibi hızı 100 bps olan datalar için kullanılabilir. USS gibi servislerde kısa mesaj veya düşük hızlı veri iletimi için D kanal kullanılabilir.)

ISDN PA'da 30 B ve 1 D kanalı vardır. Hızı 2 Mbps'dir. Aslında temeli E1 arabirimine dayanır. Japon standardına göre 24 kanal ve 1.54 Mbps yani T1 ile aynı ortamda çalışır. Genelde büyük firmaların PBX'i ile kendi santralımız arasındaki bağlantılarda kullanılır.

20) Görüntülü telefon hizmeti almak için ISDN BA mı, yoksa ISDN PA abonesi mi olmak gerekir?

Görüntülü telefon için ISDN BA (128 Kbit/s) yeterlidir. B kanalının birinden ses, diğerinden görüntü gider. ISDN PA (2Mbit/s) ise çok büyük bir band olduğundan sadece görüntülü telefon için ekonomik değildir.

21) ISDN hattında hangi interface (arabirim) kullanılacaktır?

Türk Telekom santrallarından binanızın girişine kadar olan hat U Interface; binanızın içinden cihazınıza kadar olan hat ise S/T interface olacaktır. ISDN ek cihazlarını alırken S/T uyumlu olanları almanız gereklidir.

22) Bilgisayarların ISDN uyumlu olması için nasıl bir modem (adaptör) alınması gerekir?

Bilgisayarlarda biri iç diğeri dış olmak üzere iki türlü modem vardır.

Bilgisayar çıkışında, 125 Kbps hızında, RS-232 seri portu bulunmaktadır. ISDN hızı 128 Kbps olduğu için dış modem kullanıldığında bilgisayar ile dış modem arasında 3 Kbps fark meydana gelecek bu da görüntü ve kaliteyi olumsuz olarak etkileyecektir. İç modem kullanıldığı zaman bu farklılık ortadan kalkacağı için iç modem kullanılması önerilmektedir.

Bilgisayar windows 95 ve en az 486 CPU olmalıdır.

23) Network Terminatörü (NT-Şebeke sonlandırcı) nedir?

Tüm ISDN terminallerinin tek bir ISDN hattına bağlantısını sağlayan bir arabirim cihazıdır.

24) Bir ülkeden alınan ISDN terminali diğer bir ülkede çalışır mı?

Ülkeler telefonda farklı özellikler tanımlayabilirler. Amerikan ve Japon sistemlerinde sinyalin analogdan dijitale çevrilmesinde m -law, diğer ülkelerde ise A-law şifreleme kullanır. Eğer satın alınan cihazda bu iki özelliği çeviren bir anahtar yoksa büyük problemler doğabilir. Amerika'da ISDN cihazları genelde iç modem kullanmakta olup, ISDN hattına bağlandığı zaman U noktasına bağlanır. Türk Telekom hizmetinde ise modem ve NT1 gerekli olup, S/T noktasına bağlanmaktadır. Eğer abone Amerika'dan böyle bir cihaz alırsa ülkemizde çalışmayabilir ya da uyumsuzluk olabilir.

25) Genişband (Broadband ISDN) nedir?

ISDN PRI'dan daha büyük band kullanan ISDN servislere Genişband ISDN denir. Başka bir deyişle hızı 2 Mbit/s'den (2 Mbit/s hariç) başlayıp 1 Gb/s'e kadar olan ISDN servislerdir. Broadband ISDN denince akla özellikle bir teknoloji gelmez, sadece ATM gelir. ATM teknolojisi ISDN genişband'ta anahtarlama alt yapısı olarak kullanılır. Başka bir deyişle bir köprü düşünülürse bir bacağı darband ISDN, diğer bacağı ATM (Genişband ISDN)'dir.

26) ATM nedir ?

ATM (Asynchronous Transfer Mode) bir anahtarlama veya transmisyon tekniğidir. Uzunluğu 53 byte olan küçük ve sabit hücrelerden (5 byte başlık, 48 byte Data) oluşan bir pakettir. Genişband ISDN'in çekirdeğini oluşturur. Ses, data ve resmin aynı ortamdan iletilmesini sağlar. Şu anda TTNET2 projesinde backbone olarak ATM teknolojisi kullanılmıştır.

27) ISDN internet servisinde "Backbone" olarak kullanılır mı, kullanılırsa ne ölçüde çözüm getirir ?

Evet ISDN, internet erişimde bir backbone olarak kullanılır. (Ancak ISDN çok uzun süreli bir çözüm değildir.)

28) ISDN'nin şu anda yerini alabilecek bir servis var mıdır ?

Evet. Bilindiği üzere ISDN kullanıcılara genişband imkanı sağlamaktadır. ISDN evde veya ofiste bakır kablonun sağladığı band genişliğini 128 kbit/s'e çıkarmaktadır. Aynı işi yapan ADSL ve türevleri (XDSL, VDSL) vardır. ADSL sistemlerle de bant imkanını artırmak mümkündür. Aynı zamanda TTNET2 projesi de ADSL sistemlerle uyuşum sağlamaktadır.

29) ISDN'de hangi protokoller kullanılır?

Data ve ses kanalı olan B kanalları için LAPB; işaretleşme kanalı olan D kanalı için LAPD protokolü kullanılır.

30) ISDN PRI hangi illerimizde verilmektedir.

Ankara - İstanbul - İzmir - Adana - Antalya - Bursa - Kayseri - Konya -Mersin - Gaziantep - İzmit - Trabzon - Malatya - Samsun illerimizdeki bazı santrallarda verilmekte olup, diğer illerimize yaygınlaştırma çalışmaları devam etmektedir.

31) ISDN BRI ( BA) hangi illerimizde verilmektedir ?

ISDN BA ( 2x64 Kbit/s) ticari olarak Ankara, İzmir illerimizde bazı santrallarda verilmektedir. Hizmetin yaygınlaştırılması için çalışmalar sürdürülmekte olup, bu paralelde 27.072 adet ISDN BA siparişi verilmiştir.

ISDN BA siparişlerini iller ve santral alanları bazında görmek için tıklayınız.

32) ISDN abonesi olabilmek için başvurlar nereye yapılacaktır?

İlgili Telekom Müdürlüğüne müracaat ederek, abonelik başvuru formu doldurulacaktır.

33) Uzak mesafeli adresler için ISDN aboneliği gerçekleşebilir mi?

Evet. Bu üç şekilde yapılmaktadır:

a) Remote atarak (şu anda uygulanmaktadır.)

b) Santrallarda kullanılan V 5.1 Protokolünün V 5.2 Protokolüne çevrilmesiyle (bunun için software yatırım gerekmektedir.)

c) DMUX 12 Sistemi kullanılarak yapılmaktadır.

34) ISDN aboneliğinde numaralama planı nasıl olacaktır?

PSTN'de kullanılan E.164 numaralama planının aynısı kullanılacaktır.

E.164 numaralama planı:

Normal telefonlarda CC (Country Code) 1-3 digit arası, TC (Trunk Code) maksimum 1-3 digit SN (Subscriber Code) 7 digit olmak üzere toplam 12 digittir. ISDN'de ise CC 1-3 digit NDC (National Destination Number) maksimum 15 digit'tir. Ayrıca kullanılırsa Sub-address maksimum 40 digit'tir.

Üniteler normal telefon numarası bloklarından belli bir blok ISDN için ayıracaklardır. Numaralama planı yapılırken MSN, DDI vb. ek servisler talep edilsin edilmesin verilecekmiş gibi bir planlama yapılacaktır.

35) ISDN Abonesi olmakla ne gibi kullanım kolaylıklarından yararlanılabilir?

Ücretli ve ücretsiz olmak üzere iki türlü kullanım kolaylığı vardır.

ÖZEL KULLANIM KOLAYLIKLARI

Ücretli Servisler:

MSN-Çoklu Abone Numarası:

ISDN hattına bağlanacak her bir cihaz için (en fazla 8 terminal) ayrı numaraya sahip olma veya tek bir terminal cihazı için birden fazla numara kullanabilme özelliğidir. (ISDN BA Aboneliğinde kullanılır.)

DDI- Doğrudan Arama: Arayanların Prefix + dahili abone numarası çevirerek doğrudan dahili aboneye ulaşabilmesi özelliğidir. (ISDN PA Aboneliğinde kullanılır)

Sub Adressing-Alt adresleme: Abonenin, terminal cihazları için logical adres tanımlayabilme özelliğidir.Telefon numarasından sonra tanımlanacak olan rakamlarla, hatta bağlı olan cihazlara tek bir ISDN numarası için birden fazla adres tanıtılacaktır. User to user signalling- UUS: Kısa mesaj veya ölçekli veri iletiminin D işaretleşme kanalı kullanılarak gerçekleştirilmesi özelliğidir.

AOC- Ücret Tesbiti: Aramayla ilgili ücret bilgileri veya kontör sayısının, çağrı kurulma sırasında, çağrı süresince veya çağrı sonunda görülebilmesi özelliğidir.

CUG-Kapalı Kullanıcı Grubu: Belirli bir veya birden fazla grup kullanıcısının birbirleri ile özel sanal bir şebeke üzerinden haberleşebilme özelliğidir.

CLIP- Arayanı Görme: Arayan abonenin numarasının görülmesi özelliğidir. Aranan abonenin alacağı bir özelliktir.

CLIR- Arayanın görünmemesi: Arayan abone numarasının karşı tarafta görülmesinin engellenebilmesi özelliğidir

CLIR Override- Arayan abonenin CLIR özelliğinin bastırılması özelliğidir.

COLP- Bağlanılanı Görme: Bağlantı kurulan terminalin numarasının görülebilmesi özelliğidir. Özellikle, aranılan tarafın cihaz ( faks vb.) olması gibi, gönderilen bilginin doğru yere gidip gitmediğinin onayının alınamadığı durumlarda kullanılabilir.

COLR-Bağlanılanın Görülmemesi: Aranılan abonenin numara bilgisinin, arayan tarafa gitmesinin engellenmesi özelliğidir.

UUS-Çağrı kurulmadan, çağrı kurulduğu sırada ve kurulduktan sonra olmak üzere üç çeşittir.

Ücretsiz Servisler:

Bu servislerin kullanımı halinde PSTN Özel Kullanım kolaylıklarında olduğu gibi ücretlendirme yapılır.

Call Hold- Çağrı Tutma: Abonenin, konuştuğu aboneyi bekletmeye alarak başka bir çağrı yapabilmesi özelliğidir.

Call Barring: Çıkan Arama Kısıtlaması: Abonenin cihazını tüm çıkan aramalara veya belirli aramalara kapatıp açabileceği özelliktir.

Call Waiting- Bekleyen Çağrı: Abonenin meşgul durumda iken, kendisine gelen çağrıdan bir ikaz tonu ile haberdar edilmesi özelliğidir. Abone ya mevcut konuşmayı beklemeye alarak yeni arayan ile bağlantı kurar ya da çağrılardan birini tercih ederek diğerini sonlandırır.

Call Forward- B / U / NR – Çağrı Yönlendirme: Gelen çağrıların daha önceden belirlenmiş numaralara yönlendirilmesi özelliğidir. Çağrı yönlendirme üç değişik şekilde yapılabilir:

Abone Meşgul – B : Gelen çağrılar, abone meşgul ise yönlendirilir.

Bütün Çağrılar- U: Gelen bütün çağrılar yönlendirilir.

Cevap Yok- NR: Gelen çağrılar, önceden belirlenmiş sayıda zil tonu çaldıktan sonra cevap verilmediği takdirde yönlendirme yapılır.

Konferans Görüşme: İkiden çok abonenin birbirleri ile görüşebilmeleri özelliğidir.

Terminal Portability- Terminal Taşınırlığı: Abonenin, terminal cihazını, iletişim (bağlantı) devam ettiği sırada, park edip, aynı erişime bağlı başka bir sokete takıp konuşmasına veya haberleşmesine kaldığı yerden davam edebilmesi özelliğidir.

Call Transfer- Çağrı Transferi: Aboneye gelen bir çağrının bir başka aboneye aktarılması özelliğidir

MCID- Kötü Amaçlı Çağrıları Yakalama: Rahatsız edici çağrıların santraldan tesbiti özelliğidir

CCBS- Meşgulde Tekrar Arama: Aranılan numaranın meşgul olması durumunda, meşguliyeti bittiğinde otomatik olarak aramanın gerçekleşmesi özelliğidir.

Line Hunting- Hat Yakalama: Giren aramaların önceden belirlenmiş düzene göre dağıtılma özelliğidir.

CD Call Deflection- Çağrının başka bir terminal cihazına çağrı kurulmadan önce (aranan abone telefonunu açmadan önce) yönlendirilmesi özelliğidir.

 

0 yorum: