Bir Overclocking Hikayesi

Söz verdiğim gibi, overclock yazılarına devam ediyorum. Sizlere şimdiye kadar yaşadığım en zor overclock macerasını anlatmayı uygun gördüm. Sanırım bu overclocku yaparken izlediğim yoldan sizler de bir şeyler kapacaksınız.

Uzun süredir kendi sistemim için bir P166MMX işlemciyi 250Mhz olarak overclock yapmak istiyordum. Daha önce bu işlemi sorunsuz olarak iki-üç kere gerçekleştirmiştim, ama artık P166 işlemciler 3x çarpan yemiyorlardı ve kendime 3x çalışan bir işlemci bulabilmek oldukça uzun sürdü. En sonunda elime geçen bir P166MMX'in 200Mhz olarak sorunsuz açıldığını görünce bu işlemci üzerinde uğraşmaya karar verdim.

İşlemci 200Mhz olarak canavar gibi çalışıyordu, ama 250 Mhz hızında makine açılmıyor, açılsa da hemen resetleniyordu. İlk aklıma gelen işlemci voltajını arttırmak oldu. Asus P55T2P4 bu konuda mükemmel. Voltajı 2.9 volt düzeyine çıkarınca makine açılmaya başladı, ama boot sırasında sistem CD-ROM sürücüleri kontrol ederken kilitleniyordu. Bu sorunu çözmek kolay oldu, setup'a girip "Dram Turbo Read Pipelining" seçeneğini disable etmek yetti. Artık makina boot ediyor, işletim sistemi çalışmaya başlıyordu ama sistem düzensiz çalışıyordu. Böyle durumlarda önce sistemin DOS altında ne durumda olduğunu görmek gerekir, çünkü stabil olmayan bir sistem Win95'e zarar verebilir. DOS altında, daha önceden hard diske koyduğum büyük bir zip dosyasını açmaya çalışarak testler yaptım. Dosya sağlam olduğu halde, açmaya çalıştığımda CRC Error gibi mesajlarla karşılaştım. Yolunda gitmeyen bir şeyler vardı. Soruna klasik şekilde yaklaşıp, BIOSda bellek erişim hızını kendi özel ayarlarımdan, önce standart 60ns, sonra da 70ns ayarına düşürdüm. Ama her iki durumda da zip dosyası sorunu sürüyordu. Makineyi kapattım ve voltajı bir üst seviyeye çıkardım. Ama sorunlar yine çözülmemişti. Sorunumun ısınma olmadığını biliyordum, çünkü çok büyük bir soğutucu-fan ikilisi kullanıyordum, işlemci doğru dürüst ısınmıyordu bile. Oldukça canım sıkılmıştı ve yapılabilecek tek bir şey kalmıştı. Uzun süredir bildiğim ama yapmak istemediğim bir "trick".

P55T2P4'de CPU dual voltaj ayarını bir jumper ile yapıyorsunuz. İşlemci voltajını 2.7 , 2.8 volt ya da 2.9 volt yapmak bu jumper ile gayet kolay. Ama bütün bu voltajlar sorununuzu çözmediğinde, kitapçıkta yazmayan bir numara var. O jumperi çıkartmak! Boyle yapınca ne oluyor, işlemci kaç volt ile besleniyor bilemiyorum, ama tek bildiğim bu şekilde mucizeler yaratılıyor, başka bir deyişle ölüler diriltiyor.

Gayet sinirim bozuk şekilde söz konusu jumper'i çıkarttım ve uzakça bir yere fırlatıp attım. Makineyi açtım, zip dosyası testine girdim.. Hayret, hiç bir sorun yoktu! Birkaç DOS programı çalıştırdım, her şey mükemmel (ve hızlı) çalışıyordu. Sistemi Win95 ile açtım, yine sorun yoktu. Bütün programlar sorunsuz çalıştılar. Benchmark programları çıldırmış gibiydi, Norton Sysinfo 71.5 değerini veriyordu!

Ama her şey bitmemişti. Şu anda sistemin RAM zamanlaması çok kötüydü. BIOS'a girip, RAM ayarlarını en agresif duruma getirdim. Sistemi yine açtım ve iki gün kullandım. Her şey güzeldi ama Win95 programları biraz fazla göçüyordu. Bir şeyler vardı buna neden olan. Açıkcası umudumu kaybetmiştim ve bu işlemci ile 250 Mhze sorunsuz ulaşamayacağımı düşünmeye başlamıştım. Son bir umutla BIOS'a girdim ve RAM zamanlamasını anakartın standart 60ns ayarlarına göre yaptım. Ve bu bütün sorunları çözdü. O günden beridir makine 250 Mhz hızında ve sıfır sorun ile çalışıyor.

Bu anlattığım, şimdiye kadar yaşadığım en zorlu overclock olayıydı. Bu olayın sonunda markalı ve kaliteli bir anakart kullanmanın overclock için ne derece gerekli olduğunu bir daha anladım. Mümkün olduğunca kaliteli bir anakart alın ve işlemci hızını, voltajını falan kendi belirleyen anakartlardan uzak durun. Asus P55T2P4 overclock işi için biçilmiş kaftan, ne yazık ki artık üretilmiyor. Ama yerine geçen Asus TX97-E eski kartı pek aratmıyor. Eğer Asus anakart alırsanız, satıcınızdan mutlaka özel üç telli Asus fanlardan da isteyin. Bu fanlar gayet büyük soğutuculara sahip, şu anda piyasada daha iyi bir fan yok.

Dark'ın Hardware Sayfaları sistemlerin overclock yapılmasını herhangi bir şekilde teşvik etmemektedir. Bu sayfa bilgi vermek amacıyla hazırlanmıştır. Sisteminizi overclock yapmanız durumunda uğrayabileceğiniz zararlardan hiç bir şekilde sorumlu değilim.

 

0 yorum: